tisdag 21 februari 2017

Tisdagsblommor - och skötseltips för vackra viburnum



En grå tisdag i februari kräver blommor. Tänk när man kan gå ut och plocka en härlig mix av grönt och blommigt... Än ser jag bara små snödroppar titta upp i rabatten, men snart så.




Den här lyxbuketten gjorde jag för ett jobb i Amelia Vår - nytt nummer finns snart i butik. Ser ni förresten målarpenslarna i buketten? Att lägga till något personligt som sticker ut är ett kul sätt att ge en blomsterbukett ett lyft.

Skulle jag bara välja en kvist för att mota min vårlängtan skulle jag välja gröna, skira Viburnum. Mer vårkänsla än de där "bollarna" får man leta efter. Lite svåra att sköta är de dock. Men jag har fått ett par fina tips av florist Jeanette Hornbeck 
"Viburnum håller längre om man tar bort alla blad. Gör en lång snittyta och sätt i riktigt varmt vatten. Viburnum ska hänga, men själva bollen ska inte krascha" hälsar hon.

Fin tisdag vänner! 
/ Pernilla 

1 kommentar:

Varmt välkommen att lämna en hälsning!